Padel har blivit en storsensation i Sverige—bland annat tack vare sociala medier
Ingen har väl undgått vilken påverkan sociala medier och influencers har på vårt samhälle idag. Om ett par populära influencers startar en trend kan vi räkna med att den stora massan hänger på. Det är precis det som har hänt med sporten padel vars popularitet har stigit i höjden under den senaste tiden. Från att ha varit en relativt okänd sport till att bli sporten på allas läppar, det är padel i ett nötskal. Och det bästa är att det är en sport som passar alla oavsett erfarenhet och tidigare träning.
Hur sociala medier har påverkat padel
Det var inte länge sedan som Instagramkändisar som till exempel Margaux Dietz började lägga upp bilder där de spelar padel flera gånger i veckan. Många av hennes cirka 300 000 följare var inte sena att haka på. Men padel var faktiskt på uppgång redan innan det. Om man ska nämna en specifik händelse så var det förmodligen när artisten Måns Zelmerlöw öppnade ett padelcenter tillsammans med Jonas Björkman. Idag pratar alla om den senaste padelutrustningen och vad man ska tänka på när man spelar.
Inte bara kändisarnas förtjänst
Det är inte bara kändisar som har gjort att padel fått ett sådant uppsving i Sverige. Vanliga människor som delar sina matcher på sociala medier som Instagram och Facebook ser också till att fler får upp ögonen för den fartfyllda sporten. Idag kan man lägga upp ett inlägg på mindre än minuten och dela till hela sin bekantskapskrets. Det som är positivt med padel är att man inte behöver gå med i någon förening utan kan hyra en bana när man känner för det. Allt som behövs är fyra personer som vill spela padel tillsammans. Vi gissar att intresset för sporten bara kommer fortsätta att öka inom den närmaste framtiden.