Vilka alternativ finns vid digital marknadsföring?

Digital marknadsföring

Nuförtiden så sker den största delen av marknadsföringen som företag gör online.

Det finns många olika typer av marknadsföring att tillgå. Vissa väljer att satsa på sociala medier och andra på reklam som visas på olika sajter och bloggar. Vissa har som strategi att skapa organisk trafik till sitt företag medan andra satsar på betald reklam som Google Adwords, Facebook reklam eller Google Adsense.

I denna artikel ska vi titta på några av de alternativ som finns att tillgå vid digital marknadsföring.

Google

Google är ett företag som har ett drös olika produkter och tjänster under sig. Bland annat så kan man göra reklam genom Google Adsense, Google Adwords, YouTube och genom Google Play. Google erbjuder även andra typer utav reklam men det populäraste är Google Adwords.

Med Google Adwords kan du göra reklam direkt i Googles sökmotor. Reklamen hamnar högst upp och är en av de 1-4 st. första sökresultaten som dyker upp på sökmotorn.

Genom Google Adwords så kan man nå ut till användare som söker efter ämnen som är relevanta för ens verksamhet. Man kan optimera sin kampanj för att besvara frågor, uppfylla ett behov, hänvisa användare till ens företag som lösning på eventuella problem eller bara erbjuda något som användaren letar efter.

Nackdelen med Google Adwords är att konkurrensen är hård. För att verkligen lyckas med en Google Adwords kampanj så behöver man optimera sin kampanj för att maximera på exponeringen och maximera antalet klicks som görs på reklamen.

Facebook

Facebook är ett företag som bland annat äger de sociala medierna Facebook, Instagram och Whatsapp.

Att lära sig göra reklam på Facebook kan innebära en stor skillnad för ens företag då man genom Facebook kan nå ut till en relevant användarbas och driva bra trafik till sitt företag.

Med Facebooks reklamplattform kan man göra reklam på många olika sociala medier. Skräddarsyr man kampanjen för de olika sociala medierna så kan man uppnå maximal interaktion med sin reklam och driva en massa ny trafik till sitt företag.

Fördelen med Facebook är att plattformen erbjuder en massa data som andra plattformar inte kan erbjuda, till exempel vilka intressen olika användare har och hur de använder Facebook. Man kan välja att rikta in sin reklam till användare inom en viss målgrupp, användare som har ett visst intresse, användare som tycker om ett speciellt fotbollslag, och så vidare. Denna precision är inte möjlig med andra plattformar, som exempelvis Google.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en strategi som har som fokus att driva “organisk” trafik till ens företag.

När man optimerar sin hemsida för en sökmotor så innebär det att man försöker se till så att sökmotorn “gillar” ens hemsida och därmed rankar den högre upp på sökresultatet än andra hemsidor.

Fördelen med sökmotoroptimering är att det handlar om organisk trafik och inte betald trafik. Betald trafik anses alltid vara en “billigare” sorts trafik eftersom användaren förstår att det är reklam de klickar sig in på. Det betyder att de, undermedvetet, är mer skeptiska till informationen som finns hos företaget än jämfört med organiska företag som de hittat sig till “av sig själva”.

Nackdelen med sökmotoroptimering är att det vanligtvis tar många månader och i många fall år för att uppnå en bra sökposition för sin sida. Det kostar även stora pengar att optimera hemsidan för sökmotorer och konkurrensen är oerhört hård. Det sägs att användare bara går igenom resultaten på första sidan, därefter avtar trafiken avsevärt för sidan två och tre på sökmotorresultaten. Det betyder alltså att endast ett fåtal sidor konkurrerar om den organiska trafiken och att få denna är väldigt tufft.

Vidare så är det inte säkert att man behåller sin position om man lyckats uppnå en positiv sådan, eftersom sökmotorer ständigt uppdaterar sina algoritmer och konkurrensen ständigt jobbar med att förbättra på sina egna positioner. Det är därför en ständig kamp för att behålla toppositionerna bland sökresultaten.

Så här kan du förbättra din digitala marknadsföring

Företag som Våning 18 kan hjälpa dig förbättra din digitala marknadsföring. Hos företag som jobbar inom digital marknadsföring kan du välja din kampanj och skräddarsy något som passar just ditt företag.

Våning 18 har säte i Halmstad, Sverige men jobbar även online. Du behöver inte besöka ett kontor eller träffa säljare fysiskt utan allt kan ske över nätet, genom applikationer som exempelvis Microsoft Teams.

Det finns många andra marknadsföringsföretag att välja mellan idag. Föredrar man något mer nära så kan man även ta kontakt med en marknadsföringsbyrå som jobbar i den stad som man är bosatt i. Sannolikheten för att ett företag ska finnas nära en är oerhört stort.

Du gillar kanske också...